Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij
Strona główna Produkty Technologia DPM
Technologia DPM
Wpisany przez Administrator
PDF Drukuj Email
DPM (Direct Part Marking)
DPM to technologia znakowania bezpośredniego. Polega na nanoszeniu kodu kreskowego bezpośrednio na produkty. Posiada wszystkie zalety automatycznej identyfikacji – eliminuje błędy ludzkie, wspiera efektywne zarządzanie zasobami. Wyróżnia ją trwałość (niezniszczalność), odporność na niekorzystne warunki zewnętrzne.


Jest to metoda inwazyjna, polegająca na grawerowaniu wybranego znaku bezpośrednio na powierzchni przedmiotu, zwykle metalu.

Zalety:

  • Możliwość grawerowania znaków alfanumerycznych, znaków firmowych oraz kodów kreskowych (1D).
  • Rozmiar urządzeń do grawerowania jest stosunkowo niewielki.
  • Niskie koszty wdrożenia.
  • Minimalne koszty eksploatacji.
  • Praca urządzeń może być kontrolowana „ręcznie” albo automatycznie z komputera.

Wady:

  • Nie można nanosić na powierzchnię dwuwymiarowych kodów kreskowych.
  • Czas znakowania materiału jest dłuższy w porównaniu do znakowania laserowego.
  • Ograniczona metoda, nie może być stosowana na każdej powierzchni.


Metoda inwazyjna (ang. Dot Peening). Polega na wyżłabianiu kodu twardym grotem. Maszyna znakująca uderza precyzyjnie w punkt powierzchni materiału wyżłabia na niej kod.

Zalety:

  • Wyżłabiania dwuwymiarowych kodów kreskowych (2D) i znaków alfanumerycznych.
  • Urządzenia do wyżłabiania małych rozmiarów.
  • Niskie koszty wdrożenia.
  • Minimalne koszty eksploatacji.
  • Urządzenia metody inwazyjnej mogą być ustawiane ręcznie albo sterowane komputerowo i pracować przy linii produkcyjnej.

Wady:

  • Czas znakowania materiału jest dłuższy niż znakowanie laserowe.
  • Ograniczenia stosowania metody na konkretną powierzchnię.

Metoda wypalania wymaga użycia lasera. Polega na ustawienie wiązki lasera na powierzchnię konkretnego towaru, co powoduje w rezultacie zmianę koloru znakowanej powierzchni. Zalety:
  • Wysoka czytelność i jakość wypalanych kodów.
  • Możliwość znakowania na miniaturowych powierzchniach.
  • Żywotność (wypalonego kodu nie można usunąć).
  • Tania eksploatacja (koszty wdrożenia zwracają się szybko).
  • Możliwość wykorzystania przy produkcji taśmowej.
  • Duża szybkość w produkcji znakowania.
  • Możliwość zastosowania na każdej powierzchni.
  • Powierzchnia materiału pozostaje gładka (nienaruszona).
Wady:
  • Stosunkowo duże koszty wdrożenia.
  • Duże rozmiary maszyn do znakowania.
Metoda ta wymaga użycia odpowiednich szablonów i roztworów chemicznych.

Zalety:

  • Trwałość
  • Możliwość zastosowania na metalu.
  • Wszystkie materiały potrzebne do znakowania tą metodą mieszczą się w niewielkim kuferku.

Wady:

  • Metoda wymaga czasu (nie można oznaczyć w krótkim czasie bardzo dużej ilości przedmiotów)
  • Koszty eksploatacyjne (zakup odczynników).
  • Metoda wymaga, aby kod nanoszony był przez człowieka (nie można tego robić „maszynowo”/”automatycznie”).

Metoda ta polega na precyzyjnym nanoszeniu na znakowaną powierzchnię kropel specjalnego atramentu.

Zalety:

  • Szybkość znakowania.

Wady:

  • Mniejsza trwałość kodu.
  • Konieczność ponoszenia kosztów eksploatacyjnych.










Zalety

Wdrożenie DPM to:

  • lepsze zarządzanie przepływem towarów i produkcją oraz lepsze, szybsze i dokładniejsze dokumentowanie tych procesów,
  • kontrola wydajności i jakości produkcji,
  • optymalizacja procesu produkcji i przesyłania towarów,
  • możliwości dokładnego monitorowania życia produktu – od istnienia do wycofania,
  • wymiana danych między sprzedawcą, przewoźnikiem a producentem.

Zastosowanie

Technologia DPM wykorzystywana jest do znakowania części i podzespołów
w przemyśle:

  • lotniczym,
  • motoryzacyjnym,
  • zbrojeniowym,
  • elektronicznym,
  • petrochemicznym,
  • farmaceutycznym,
  • medycznym,
  • transporcie kolejowym i innych.

kontakt